CARACTERÍSTIQUES DELS TEXTS PERIODÍSTICS

A LA TELEVISIÓ, A LA RÀDIO I A LA XARXA

Criteris clau, expressions, glossaris i més


La televisió, la ràdio i les xarxes són els mitjans que més atractiu presenten. Per una banda, la ràdio i la televisió ens transmeten el seu contingut de forma "unidireccional" -més endavant explicarem el perquè de les cometes-, donat que nosaltres no hem de fer cap esforç per rebre la informació més que prestar atenció; per altra banda, les xarxes són un mix dels mitjans anteriors, però a més, ens conviden a interactuar i ens ofereixen un ventall molt més bast d'informació: gràcies als hipertexts podem organitzar i disposar els diferents elements de l'article i ampliar el contingut que estem llegint amb hipervincles. Actualment, uns no s'entenen sense els altres. Per exemple, la ràdio i la televisió perden l'esmentada "undireccionalitat" al complementar-se amb la seua versió en línia: cada mitjà de comunicació té el seu lloc web, on pot emetre en directe i estar en contacte amb una audiència que té la necessitat d'expressar allò que li suggereix el contingut que està veient, escoltant o llegint. Per tant, parlem d'una comunicació bidireccional i immediata.

Fes clic a la imatge per ampliar informació

Per tal d'entendre una miqueta millor cada mitjà donarem unes breus pinzellades de cadascun:
  • LA TELEVISIÓ: El principal aspecte és que sense imatge no hi ha notícia. Aleshores, la resta de factors més rellevants a tenir en compte seran:
    • Tipus de llenguatge: clar, senzill i directe. 
    • Imatge i audio coherents: No redundar, és a dir no descriure les imatges sinó explicar el significat del que se'ns mostra amb les imatges.
    • Presentador: Ha de transmetre credibilitat, autoritat, personalitat, bona imatge, tonalitat de veu adequada, etc.
    • Notícies: Poden ser emeses en directe o estar prèviament enregistrades.
    • Realització: Caldrà tenir en compte els tipus de plans, els crèdits, títols, noms de testimonis o autoritats, la coherència entre la imatge i el sò, etc.
  • LA RÀDIO: El més important és la dicció i claredat en què s'exposa la informació, perquè no hi ha imatges que recolzen el que s'està transmetent. Es caracteritza per la immediatesa i la fugacitat. Per tant, els criteris clau seran l'harmònica combinació dels 5 elements bàsics del llenguatge radiofònic:
    • La paraula: Llenguatge senzill, pla, a l'abast de tothom i comprensible amb frases curtes.
    • La música: Adequada a cada temàtica. Ha de transportar l'oient a l'àmbit d'informació que escolta.
    • Els efectes sonors: els necessaris, que aporten sentit i no siguen estridents ni molestos. Ajuden a imaginar de què s'està parlant.
    • El silenci: Les pauses són fonamentals per a deixar temps a l'enteniment del missatge i per a donar pas a la reflexió del que s'escolta.
    • La locució: Ha de ser apropiada a cada temàtica, preferentment eloqüent. Una actitud positiva aportarà personalitat i credibilitat al narrador per tal d'atreure els oients i no avorrir-los.
  • LA XARXA: Internet es defineix per llocs web dominats per la interactivitat i la multimedialitat. Els principals factors a tenir en compte seran:
    • La hipertextualitat: la possibilitat d'organitzar la informació i seguir navegant amb temàtiques relacionades per mitjà de paraules clau (hipervincles).
    • El weblog / blog: La xarxa ens permet crear un lloc web propi per contar les nostres experiències o per informar en relació amb una temàtica que ens motiva, entre d'altres. Aquestos llocs webs poden ser individuals o col·lectius, de pagament o gratuïts i serien el més similar al clàssic article d'opinió.
Al següent enllaç trobareu en detall les característiques dels mèdia esmentats a l'article i algunes de les activitats didàctiques que farem a classe. Igualment, podeu accedir-hi fent clic a la imatge de l'article.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog