RAMÓN BARNILS:

 "Els mitjans de comunicació seran els exèrcits del segle XXI"


Aquesta cita del periodista i escriptor Ramón Barnils és una metàfora contundent que convida a reflexionar, i així ho fan al programa Tarda Oberta de TV3 presentat per Ruth Jiménez i Vador Lladó.


El debat s'organitza entorn a 4 representants dels mèdia, cadascú amb un parer similar, però amb matisos diferenciats que paga la pena comentar-los:

Per una banda, Germà Capdevila, director del consell editorial de Nació digital, recolza l'afirmació de Barnils i ens acosta el periodisme com a mediador: L'exemple més clar que ens aporta és l'època política tan convulsa que vivim. Els mitjans de comunicació tenen un paper fonamental per apropar-nos l'actualitat i oferir-nos tots els confrontaments polítics i socials que mouen el país. L'objectiu essencial del periodisme és informar-nos, donar-nos l'opció a parlar-ne i a formar-nos una opinió sobre el tema.

De fet, Xabi Barrena, cap de política d'El Periodico de Catalunya, centra la seua aportació en que els mitjans són un dels grans instruments, no l'únic, que permeten influenciar en l'opinió pública. La credibilitat i l'autoritat que transmeten en general els mèdia seriosos i de reputació, tenen molt present la influència que exerceixen a l'hora de generar opinió. I eixa força, també l'utilitzen per a generar noves vies d'ingrés amb notícies patrocinades. Les darreres, són notícies subvencionades per un ens, generalment privat, que sabedor del poder dels mitjans inverteix de manera oberta en la generació de contingut per a beneficiar-se de la seua audiència. Alguns continuen anomenant aquestos patrocinis com a publireportatges i d'altres, com a notícies patrocinades.

D'altra banda,  l'opinió de Jofre Llombart, subdirector del programa radiofònic El Món a RAC1, rau en torn al concepte del periodisme com a part del motor del poder, en tant en quan es mostra com a un organitzador social. Per exemple, front esdeveniments importants o traumàtics les autoritats estatals fan ús dels mitjans de comunicació per a demanar tranquil·litat, i indueixen els afectats a estar pendents dels propis mèdia per a mantenir-se informats.

Finalment, Jaume Roures, fundador i director del grup Mediapro, ens adverteix de l'extrem bombardeig al que estem sotmesos. Actualment, hi ha una gran varietat de mitjans digitals, els quals generen tot tipus de contingut escrit i audiovisual. Apunta a la importància de saber discernir entre la informació de qualitat, de la que no ho és, però sobre tot, de parar atenció a les falses notícies o fake news, com es coneixen a l'argot periodístic. Per a Roures la desinformació que es viu actualment és un greu problema.





Es obvi que no podem adoctrinar la nostra audiència en allò què han de llegir i què no. Cadascú té un criteri propi i ha de saber discernir una font oficial, és a dir, un mèdia reconegut i seriós, del que no ho és. Com a professionals de la informació, tindrem l'obligació de publicar notícies de la forma més objectiva i veraç possible.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog